Sunday, August 12, 2007

Koridor Utara Dan Masa Hadapan Melayu Di Pulau Pinang




Dr Novandri Hasan Basri
Penulis kagum dengan segala pelan dan perancangan Wilayah Ekonomi Koridor Utara (Koridor Utara) yang telah dirasmikan minggu lepas. Pulau Pinang sebagai contohnya, akan mempunyai pelbagai prasarana yang beratus-ratus juta ringit harganya.
Sebuah hab pengangkutan dan logistik dikenali sebagai Penang Sentral bernilai RM2 bilion akan dibina di negeri ini dan projek ini dilaporkan akan meliputi kawasan seluas 1.8 juta meter persegi yang merangkumi pembinaan terminal bersepadu pengangkutan, pembangunan komersial, peruncitan dan perumahan.
Di dalam mensasarkan tahun 2025, satu perkara yang patut kita fikirkan dengan masak-masak iaitu di manakah letaknya bangsa Melayu di Pulau Pinang pada tahun 2025?
1. Apakah ada kepastian bahawa anak-anak kita dan generasi kaum Melayu ketika itu tidak juga merintih seperti kita hari ini?
2. Apakah peratusan hak milik ruang perniagaan bangsa Melayu akan di pastikan meningkat dalam jangkamasa 18 tahun ini?
3. Apakah syarat-syarat pemilikan hartanah yang longgar lagi menyenangkan seperti pelepasan kuota bumiputera ke tangan bukan bumiputera di Pulau Pinang akan terus digunapakai sehinggakan berlaku kepincangan peratus serta integrasi di antara kaum-kaum di sesetengah bahagian di pulau ini?
4. Apakah bangsa Melayu akan dipastikan untuk mampu meningkatkan hak milik kediaman mereka di Pulau Pinang ini?
KEDIAMAN* -------- PERATUS*
RUMAH TERES ---------- 18.2 %RUMAH BERKEMBAR ---- 20.7%KONDOMINIUM --------- 4%FLAT ------------------- 16.6%
*bahagian penyalarasan bumiputera
5. Apakah kontraktor-kontraktor Melayu sudah boleh berdiri sendiri tanpa mempraktikkan konsep Ali Baba?
6. Apakah kelak peratusan bangsa Melayu yang menyandang pangkat-pangkat tinggi seperti bahagian pengurusan, akan meningkat dan bukan sahaja di peringkat bergaji rendah seperti operator dan technician?
7. Apakah rantaian perniagaan bangsa Melayu seperti pembekal bahan mentah, simen, batu, bahan runcit dan sebagainya sudah mampu menyambut cabaran dan berfungsi tanpa berlakunya ketirisan seperti pada hari ini?
8. Apakah agensi-agensi yang menjaga kepentingan bangsa Melayu di Pulau Pinang ini benar-benar puas hati dengan segala blue print Koridor Utara ini dan pasti segala yang negatif akibat arus pembangunan yang pesat ini dapat dikurangkan dengan jayanya?
Soalan-soalan ini perlu dijawab sekarang kerana tahun 2025 hanyalah 18 tahun lagi.
Mungkin penggerak, pengkaji dan pelaksana program ini sudah tiada lagi ketika itu dan yang kelak akan menerima segala yang positif dan negatif adalah kanak-kanak Melayu dan generasi muda Melayu pada hari ini.
Sebagai generasi muda, penulis bukannya pessimistik tetapi kita perlu berhati-hati kerana beberapa perancangan kerajaan negeri Pulau Pinang pada tahun 1970-an dan 1980-an telah menyebabkan timbulnya pelbagai rintihan daripada bangsa Melayu di bahagian pulau ini,
Para cendiakawan dan pemimpin-pemimpin pasti telah menilai sudut-sudut tersebut tetapi yang pastinya, kita tidak mahu anak-anak Melayu di Pulau Pinang di masa hadapan menyambung tradisi bangsanya yang merintih di bumi sendiri!
Pokoknya, apakah kita mampu untuk berfikir ke hadapan dan berbuat sesuatu sebelum ianya sudah terlewat


No comments: