Sunday, August 12, 2007

Agendadaily sempat mengadakan temubual ringkas dengan Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah




Baru-baru ini Agendadaily sempat mengadakan temubual ringkas dengan Prof. Datuk Seri Dr. Ibrahim Abu Shah selepas satu majlis di Kuala Lumpur.Berikut adalah transkrip perbualan tersebut.
AGENDADAILY : Datuk dilihat sebagai salah seorang Naib Canselor yang menyerlah memimpin UITM… apakah yang membanggakan Datuk sepanjang menerajui pusat pengajian ini.
DR IBRAHIM: Pencapaian yang saya rasa ialah dari segi persepsi masyarakat dan negara terhadap UITM menjadi begitu kukuh ketika ini, sehinggakan kepercayaan pihak kerajaan terhadap kebolehan UiTM tidak dipersoalkan lagi.Dibandingkan masa dahulu masyarakat masih lagi agak teragak-agak tetapi pada hari ini … we’re the first choice …
Kita merupakan pilihan pertama pemohon-pemohon dikalangan bakal-bakal pelajar dan juga pilihan pertama ibubapa untuk memasukkan anak mereka ke institusi pegajian tinggi.Baru-baru ini kerajaan meminta kita menambahkan 200 ribu pelajar lagi.
Itulah kepercayaan kerajaan yang kita boleh buat, terutama dari segi mengimbangkan kedudukan pelajar-pelajar Melayu dan bukan Melayu. Kalau kerajaan tak percaya takkan dia suruh kita buat … itulah kejayaan, kalau nak dibandingkan dengan dulu dan sekarang... jauh beza. Saya cukup nampak success story yang amat ketara yang boleh kita banggakan hari ini.
AGENDADAILY : Apakah ada sesuatu yang Datuk belum berpuashati, terutama dalam membimbing anak Melayu menuju kejayaan akademik.
DR. IBRAHIM : Saya rasa saya masih tidak puashati dari segi mengimbangkan kedudukan diantara Melayu dan bukan Melayu. Kita di UiTM cuba membantu tetapi malangnya kita lihat pada hari ini keadaan masih meruncing di kebanyakkan universiti.
Kita lihat anak-anak Melayu masih terkebelakang terutama dalam bidang-bidang kritikal tapi kita di UiTM, Alhamdulillah … kita mencuba untuk mengimbangkannya.
Kita berusaha sedaya upaya maka dengan itu, kita terpaksa berusaha dengan lebih kuat .UiTM mesti memainkan peranan dengan lebih agresif dan cepat untuk mengimbangkan kedudukkan Melayu dengan bukan Melayu dalam bidang pendidikan, jawatan-jawatan profesional dan juga bidang-bidang penting negara.
AGENDADAILY : Kerana terlalu lantang maka ada pihak-pihak yang beranggapan Datuk cuba jadi champion pada bangsa Melayu.Apa pandangan Datuk?
DR. IBRAHIM : Apabila saya berbuat sesuatu untuk bangsa saya … saya tidak merasa perasaan bersalah kerana pada pandangan saya itu hak saya memperjuangkan bangsa saya kerana saya sayangkan bangsa saya.
Tidak ada sebab orang-orang bukan Melayu hendak komplen sebab mereka berada di tempat yang cukup baik.Mereka bukan rakyat asal negara ini tetapi berada di tempat yang cukup baik … cukup mewah … cukup lumayan … Apakah salah kalau saya nak membetulkan bangsa saya dan tanpa mengusik bangsa lain. Kalau saya dapati ada puak-puak tertentu yang cuba memperkecil-kecilkan ataupun yang cuba menyusahkan atau menghina bangsa saya … is it wrong for me to fight back ?
Bukan saya nak bergaduh atau mengacau atau menjatuhkan mereka … tidak! … Orang-orang bangsa lain hidup dengan mewah … adakah saya pernah komen mereka hidup mewah. Ssaya cuma nak membetulkan bangsa saya.Kalau saya komen, saya vocal … saya agresif … I don’t think I’am wrong and I will never opologise.They can think what they want to think! I will carry on .
AGENDADAILY : Apakah Datuk bangga dengan apa yang Datuk lakukan sekarang untuk bangsa Melayu?
DR. IBRAHIM : Saya bangga … pasal apa saya nak takut?
Kalau saya mengecam atau mengutuk, menganiaya atau mendikriminasi mereka …itu lain cerita … I am not doing that … Saya hanya nak membetulkan bangsa saya yang agak terkebelakang nak menaikkan dan mengukuhkan bangsa saya, apa pasal mereka nak susah hati pulak … mereka kecil hati ke … susah hati … nothing to do with them … Mereka mempertahankan bangsa mereka tengoklah? Si Qiu dan Lim Keng Yek (Presiden Gerakan) mempertahan bangsa dia … orang Melayu tak bising pun… Saya mempertahankan bangsa saya apa dia orang nak bising… I will never withdraw I will never ... saya akan terus.
AGENDADAILY : Suara dan semangat Datuk semacam serta senada dengan pemimpin-pemimpin politik, apakah Datuk berminat untuk menyertai politik?
DR. IBRAHIM : Saya tidak berniat masuk politik tapi mesti faham, saya punya Phd … dalam bidang government and politic, I’m not a politician but my Phd is ‘government and politic’ …
Saya study politik negara-negara lain dan saya tengok kejatuhan negara-negara disebabkan politiknya tak betul, bangsa dan tamadunnya tak kuat. Apa yang saya buat bukannya sebagai seorang ahli politik tetapi sebagai seorang ahli akademik.
Dengan berpandukan kepada pengetahuan yang saya tahu, but I’m not a politician … but I have to do this … not because I am a politician, but I am a Vice Canselor of Malay University.…
Jadi kalau saya sebagai seorang VC Malay University tidak dapat mempertahan dan memperjuangkan bangsa saya … saya tak nampak siapa nak memperjuangkan… so what wrong for me nak memperjuangkan itu, tak patut mereka mempersoalkan because, I am not a politician.
AGENDADAILY : Apakah Datuk berpuashati dengan pencapaian orang Melayu sekarang?
DR. IBRAHIM : Memang saya sedih dan saya tidak berpuashati … I am really unhappy … bahkan saya rasa sebak … sebab kita orang akademik, macam saya ini … kita tahu, kita ada fakta-fakta … fact and figures … berkenaan bangsa Melayu, saya tahu dan saya boleh predict jatuh bangun bangsa Melayu.
Saya boleh nampak dan saya boleh bayangkan … sebab tu saya tak puashati … saya tak puashati … dengan data-data yang kita ada, dan dengan fact and figure yang kita ada … if you not careful … we’re to be marginalise very soon...not to wait 2020, but much earlier than that …
Kita kena betulkan … and I am not happy at all … saya sedihlah keadaan ini, dan saya rasa terutama orang politik Melayu kena tegas sedikit mempertahan bangsa kita, ini negara kita, tanah tumpah darah kita … adakah kita nak biarkan … kita sebagai anak watan negara ini dipinggirkan dan dipermainkan.
Jadi, kita sedia maklum bahawa bangsa kita sering bertolak ansur… akhirnya kita ditolak beransur-ansur, itulah soalnya bangsa kita pada hari ini.
Kita akan ditolak beransur-ansur oleh bangsa lain kalau kita terlampau bertolak ansur.

No comments: